zaterdag 19 december 2015

Een jaar rookvrij!

Een jaar geleden postte ik dit blogbericht nieuwe-hobby / liefhebberij. Ik wist op dat moment niet wat me te wachten stond. Nu, een jaar later, weet ik het wel.

Ik ben definitief een ex roker en nog altijd een damper. En ik weet nu pas echt wat voor een afgrijselijke verslaving dat roken eigenlijk is. Want ondanks dat ik met dampen altijd nicotine binnen krijg heb ik verschillende moment van 'verlangen naar een sigaret' ondervonden. Ik vraag me nog steeds af wat dat veroorzaakt. Blijkbaar zit er nog iets anders in tabak wat een verlangen oproept. Omdat ik dankzij het dampen de sigaretten vrij vies ben gaan vinden kon ik het op de vreemdst mogelijke momenten omhoog komend verlangen onderdrukken. Ik denk dat daarnaast het kunnen onderdrukken van de 'graving' ook veroorzaakt werd door het feit dat ik vooral in het begin behoorlijk veel geld uitgaf aan mijn nieuwe interesse. Het laatste wat ik wilde was twee dure verslavingen ontwikkelen!

In het begin dreigde het dampen een soort van obsessie te worden, ik was nergens anders meer mee bezig! Dit heeft een paar maanden geduurd, wel zonde van de tijd hoor! Zo kwam ik bijvoorbeeld alleen nog maar in mijn hobby hok om te knoeien met stukjes ijzerdraad, biologisch katoen en een ohm meter om op die manier mijn eigen verwarmingselementjes te maken voor het dampen. Daarna werd ik een paar maanden een soort van net niet depressief en kwam ik kilo's aan. Zakken chips, nootjes en de tv leken mijn beste vrienden te zijn. Geen ideale situatie zo besloot ik ergens begin oktober. Ik sleepte het luie lijf naar de sportschool, veranderde mijn eet (en drink!) patroon en flikkerde alle diy troep van het dampen in een bak. Terug naar een normaal leven was de missie.

En nu, een jaar nadat ik ben gestopt met roken en ben begonnen met dampen kan ik zeggen dat de missie is geslaagd. Ik ben weer actief, terug op mijn oude gewicht en het dampen is gewoon iets wat ik doe en niet iets wat ik ben en het is nu, behalve gezonder, ook goedkoper dan roken. De tv staat meer uit dan aan en het hobbyhok is weer waarvoor het ooit is ingericht.

Het afgelopen jaar was niet het meest optimale jaar wat ik ooit heb doorgemaakt, of het alleen komt door het stoppen met roken weet ik niet, want hoe kan ik het besluit om in m'n uppie op vakantie te gaan hierin passen? Ik maak me er niet druk om, zoals ik eerder al schreef; er is weer een volgende fase aan gebroken. Wat die fase me gaat brengen? Geen idee, laat maar komen!