donderdag 23 juli 2015

Project deurbel

Al meer dan een jaar heb ik een wens....een andere deurbel. Ik wordt er stapelkrankjorum van dat als ik op het balkon ben en er gaat ergens in het portiek een deurbel ik me telkens af vraag of het de mijne is die ik hoor. Alle bellen hebben namelijk dezelfde indringende ouderwetse 'riiinnngg' toon.

Omdat het hier niet gaat om een eenvoudig gevalletje voordeur - deurbel maar om een iets complexer jaren 50 portiekbel met een geheimzinnig stroomdoorvoer iets heeft deze wens van het hebben van een afwijkend deurbel geluid al tot diverse drama's geleid. Tot drie keer aan toe in de bouwmarkt en speciaalzaak gestaan om geschikte bellen te kopen en vervolgens weer retour te brengen wegens ongeschikt.

Maar nu hoop ik de oplossing te hebben. Op de site van mijn (sinds ik damp) grote Chinese vrienden van Fasttech vond ik dit schatje
Een deurbel die geen doordringende 'riiinnngg' toon produceert maar die me doet denken dat er een vogeltje in mijn huis huist. Om de een of andere reden heb ik het vermoeden dat mijn Chinese vriendjes exact snappen wat werkt voor mijn jaren 50 portiekbel.
Vooral het plaatje van de achterkant van de bel sterkte mij in het vertrouwen dat dit een succes wordt.
Exact zulke draadjes komen er namelijk ook uit mijn muur op de plek waar de doordringende riiinnnngg producerende bel nu hangt. Vandaag, exact 11 dagen nadat ik op 'bestellen' heb geklikt, werd mijn Chinese deurbel in spe bezorgd. Dat wordt klussen komend weekend, en nog even prakkiseren hoe ik het voor elkaar ga krijgen om op de bel te testen, ik vermoed namelijk dat deze Chinese vogeltjes niet zo doordringend klinken dat ik het kan horen als ik beneden op de bel druk.