vrijdag 31 juli 2015

Ken je dat; autoperikelen

Ik ben dol op mijn pindaatje, maar ik ben minder dol op alle zaken die onvermijdelijk samenhangen met het hebben van een auto. Met de Swiffer was het allemaal makkelijk; geen elektronica en een wasstraat heeft de Swiffer in de tijd dat ik 'm had (zo'n drie jaar) nooit gezien. De pinda is veeleisender helaas.

Zo staat het dashboardklokje nog steeds op wintertijd, als ik wil weten hoe laat het is dan tel ik gewoon een uur op bij de tijd die het klokje aangeeft. Natuurlijk; ik kan de handleiding uit de achterbak vissen en gaan bestuderen hoe ik het klokje moet instellen. Alleen; tegen de tijd dat ik dat heb uitgevogeld is de wintertijd alweer ingegaan. En als ik het voor die tijd voor elkaar heb gekregen ben ik tegen wintertijd alweer vergeten hoe het moest en sta ik weer voor hetzelfde probleem.

Pinda is een stuk nieuwer (en prijziger) dan Swiffer ooit is geweest, en dus voel ik me in of meer moreel verplicht haar met enige regelmaat te verwennen met een wasstraatje. Alleen het oprijden van het wasstraatje is telkens weer een kleine overwinning voor mij en een bron van vermaak voor de heren van de wasstraat. Ondertussen weten deze heren al dat ze me voor de zekerheid even moeten herinneren aan het feit dat ik m'n voet van de rem moet halen en dat het verstandig is om m'n raampje even dicht te draaien. Tegenwoordig ontvang ik wel een complimentje voor het feit dat het me lukt om de antenne geheel zelfstandig los te draaien. (note to myself; antenne moet weer terug)

Maar goed; als we dan eindelijk de route van de wasstraat aan het beleven zijn dan voel ik me toch telkens weer een soort 'Alice in Wonderland'; zonder dat ik iets hoef te doen beweegt de auto voort en om me heen wordt er gesproeid, geblazen en gezwabberd.