zaterdag 27 juni 2015

Citroenverbenaobsessie

Vriendinnetje Simone "moest" nog een verjaardagscadeautje. Vriendinnetje Simone is tuinier. Niet zo maar een tuinier die wat zaadjes en plantjes in de grond stopt en vervolgens hoopt dat de natuur de rest voor z'n rekening neemt, nee Simone is een tuinier die 'luistert' naar de natuur. Dat betekent dat er enkel met natuurlijke producten mag worden gewerkt en dat er zon en maanstanden zijn die bepalen wat wanneer en waarom gepoot, gezaaid, geoogst of geknot mag worden.

Als je zo'n vriendinnetje iets wil geven waar ze blij van wordt kom je niet weg met een moestuintje van de Appie, dat is helder.

Dus aan Simone gevraagd wat ze graag zou willen voor haar verjaardag, en als antwoord kreeg ik 'citroenverbena'. Deze mededeling werd me gedaan terwijl we ergens naar toe onderweg waren en ik was in de veronderstelling dat ik dit wel kon onthouden. Eenmaal thuis aangekomen achter google gedoken en ijverig gaan zoeken naar 'citroenmelisse'........Klopt, ergens tussen melding en thuiskomst was de verbena in mijn hoofd getransformeerd naar melisse. Minstens een dag verkeerde ik in deze zalige onwetendheid. Citroenmelisse is namelijk, in allerlei meer en minder biologische varianten, zo ongeveer op iedere straathoek wel te koop, Het vinden van citroenverbena blijkt daarentegen een heel ander verhaal.

Ondertussen ben ik nu dus al tijden geobsedeerd door dit vermaledijde kruid. Via www.moestuinwebshopje ofzo lijkt het een makkie om dit plantje te bestellen, maar dat is toch minder leuk, zo'n linksom gedraaid biologisch dynamisch op het juiste moment gezaaid plantje moet je liefdevol in je karretje met piepende wieltjes kunnen leggen, naast de biologisch verantwoorde vogelverschrikker en andere nuttige hebbedingetjes.

Gistermiddag samen met Simone en Jacqueline de eerste fysieke citroenverbenajacht geopend. Via een licht hilarische omweg naar een niet al te grote kwekerij getogen die ergens tussen de kassen in Kwintsheul op zeer verantwoorde wijze enkel eigen kweek verkoopt. Helaas tussen alle vrolijk bloeiende plantjes vonden slechts Jacqueline en ik van alles naar onze gading, De auto werd al rap volgeladen met bakken schattige hangbloemetjes, maar geen citroenverbena te bekennen, Dan maar naar een groot tuincentrum waar volgens de informatie op internet een groot assortiment biologische kruiden te koop is. Het was een mooi tuincentrum, het waren mooie kruiden en andersoortig pootspul. Maar geen citroenverbena.

Maar we geven niet op, woensdag zijn tropische temperaturen voorspelt, de perfecte conditie voor een ritje Oegstgeest. Daar zit een kwekerij* die volgens internet niet alleen biologisch, maar ook nog maatschappelijk verantwoord kweekt. Ze hebben daar ook 'vergeten groenten', dus ik mag concluderen dat als ze het daar niet hebben dat we het bij andere kwekerijen ook wel kunnen vergeten, En als ze daar toch geen citroenverbena hebben dan geef ik het op, dan kruip ik (met een grote beker (biologische) citroenverbena thee) samen met Simone achter de pc en gaan we www.moestuinwebshopje ofzo leegkopen.
Missie niet geslaagd, maar het was wel gezellig.


http://www.kwekerijdegroenecirkel.nl/