maandag 21 januari 2013

Wennen aan moderniteiten

Ik dacht altijd dat ik een flexibel en modern mens was. Altijd in voor vernieuwingen en innovatieve ideeën. Na vandaag weet ik beter..............Sinds vandaag ben ik een flexplekwerkende ambtenaar, in een spiksplinterhagelnieuw gebouw op de 28e etage.

Al sinds eind 2007, toen de Zwarte Madonna werd gesloopt om definitief plaats te maken voor de nieuwbouw van BZK en Justitie keek ik uit naar het moment waarop ik in dat hagelnieuwe gebouw zou mogen werken. Vandaag was het zo ver.
Afgelopen donderdag was mijn laatste werkdag in het grote grijze kolos uit de jaren 70 . Fluitend heb ik mijn anderhalve doos ingepakt, de inhoud moest met gemak passen op mijn maximaal 1 meter ruimte voor persoonlijk archief. Het hele afgelopen weekend voelde het alsof het maandag Sinterklaas, Kerstmis en mijn verjaardag in één zou zijn.
Na zes jaar smachten, eindelijk een modern fris en flexibel gebouw. Sneeuw, koude wind en vertraagde trams konden mij niet deren vandaag, want het was 'De Dag!'.

Nog voor de ochtend voorbij was wist ik het al, ik ben gigantisch door de mand gevallen. Ik hou er niet van om een flexplekwerkende ambtenaar te zijn. Ik wil terug naar mijn grote grijze kolos uit de jaren 70. Ik wil terug naar mijn veilige eigen kamer met m'n mini heksenverzameling, m'n waterkoker en m'n tuinkabouter.
Maar helaas, "das war einmal" en omdat iemand die droomt over gisteren morgen een dag te laat wakker wordt zal ik er aan moeten wennen.
Maar juist omdat ik me er zo op had verheugd zal het wel een tijdje duren voordat ik over de teleurstelling heen ben, flexplekwerken is helemaal niet zo leuk als het leek.

Is er dan niets positief aan het nieuwe gebouw? Ja hoor, het uitzicht zal indrukwekkend zijn op een mooie heldere dag. Om mijn droefenis compleet te maken was het vandaag natuurlijk allesbehalve een stralend heldere dag. 

Het was ook nog eens 'blue monday' vandaag, totaal verkeerde dag om ambtenaren te verhuizen naar hun innovatieve, nieuwe flexplekwerkplek. Misschien is morgen alles beter...