zaterdag 8 december 2012

Gelatine plaat deel 2

Na het bericht over het mislukte "ik maak van gelatinepudding een gelli plate" experiment was Marit zo lief om zomaar haar laatste voorraad gelatinepoeder, precies genoeg voor het maken van een plate, naar me op te sturen.
Vanmiddag heb ik mijn moed en spullen bij elkaar verzameld en ben aan de slag gegaan. Hier was moed voor nodig want de instructies die Marit er voor me had bijgevoegd vergde het nodige aan reken- en meetwerk.
Zoveel zakjes op zoveel water en daar dan weer de helft koud en de helft kokend en de plate moet minimaal twee centimeter dik zijn. Dus maatbeker, rekenmachine en lineaal waren onmisbaar....

De gelatine door de helft van het water roeren...
Hm, op de you-tube filmpjes ziet de massa die je dan krijgt er heel anders uit....
Daarna de andere helft van het water koken en dan langzaam bij de smurrie voegen
Niet aan gedacht om ook af te meten of het pannetje met smurrie groot genoeg is, beetje dom. Dit wordt een bende zo.
Wonderlijk genoeg wordt de smurrie goed roerbaar door het toevoegen van het kokende water en kan ik het vrij soepel in de bakplaat gieten. Daarna komt de grootste kliederklus, het afschrapen van het schuim. Die gelatine lijkt wel lijm zo kleverig is het!

Daarna de inhoud van de koelkast gereorganiseerd zodat de bak er in past. En nu dus een nachtje slapen en morgen kijken of het experiment écht is gelukt...