vrijdag 25 maart 2011

Paastakken

Ik denk dat ik een jaar of 12 was op het moment dat mijn vader besloot dat hij een boom in de achtertuin wilde hebben. Dus werd er ergens in de zomer van 1979 op een zaterdag een boompje gekocht op de markt. Mijn vader maakte grapjes dat hij over een paar jaar onder zijn eigen boom wilde kunnen zitten. Het boompje leek de daaropvolgende winter te overleven en in het voorjaar van 1980 kreeg hij ook voorzichtig blaadjes, alleen waren die blaadjes een beetje vreemd, ze kwamen, evenals de takken, nooit helemaal fijn uit de kreukel. Al gauw kreeg dat boompje in huiselijke kring de naam 'het debiele boompje'. Het boompje trok zich niets van onze bedenkingen aan en groeide dapper door. Al snel werd duidelijk dat comfortabel onder het boompje zitten, zoals mijn vader in gedachte had bij het planten ervan, nooit tot de mogelijkheden zou gaan behoren. Het debiele boompje groeide uit tot een twijfelgeval tussen een boom en een forse struik.

Waarom vertel ik dit in combinatie met de titel 'paastakken'? Omdat ik al jaren uit huis was toen in de home deco het begrip paastakken werd geïntroduceerd, de eerste keer dat ik bij een bloemist een bundeltje paastakken (15 gulden (ja,het was nog in het guldentijdperk) per bos ofzo) zag liggen kon ik mijn geluk niet op! Ons debiele boompje had promotie gemaakt en was ineens een zeer modern en gewild item! Ok, het was natuurlijk niet ons specifieke debiele boompje wat promotie had gemaakt, maar toch vond ik dat de eer hem ook een beetje toekwam. Zo kon het dan ook gebeuren dat het eerste jaar dat ik zelf zo'n bos paastakken in huis had staan ik als commentaar kreeg "Wáát, heb je daar 5 euro voor betaald? Ben je gek geworden ofzo die groeien bij mij gratis in de tuin!"

En dit jaar is het dan ook eindelijk zo ver, paastakken van ons eigen debiele boompje, Berthy was zo lief ze vorig weekend voor me mee te nemen.