donderdag 28 mei 2009

Kindvriendelijke sluitingen...

Laat ik voorop stellen dat ik helemaal vóór het idee ben van kindvriendelijke sluitingen! Je moet er toch niet aan denken dat je geliefde koter vrolijk brabbelend op de keukenvloer ineens gezellig een fles lampolie leeg zit te klokken (vooral die in kleurtjes, het is net ranja. Ik vraag me dan wel altijd af of zo'n kind nog voor de eerste slok al "bah niet lekker" zegt en de rest uitspuugt. Dat doen ze bij spinazie toch ook altijd?)

Maar goed, ik dwaal af, terug naar de kindvriendelijke sluitingen..afgelopen woensdag zag ik tijdens de wekelijkse boodschappen een fles vloeibare vim, en om de een of andere reden leek mij dit een ideaal schoonmaakmiddel en dus belande het in mijn boodschappenkarretje.
's Middags pakte ik de fles vloeibare vim om de wasbakken even een goede poetsbeurt te geven, met doekje in de ene en fles in de andere hand was ik er helemaal klaar voor. Tsja, en toen stootte ik dus op de kindvriendelijke sluiting...met geen mogelijkheid kreeg ik die dop los. Ook de gebruiksaanwijzing hielp niet echt in deze

Knijpen, duwen draaien, niets wat ervoor zorgde dat het dopje omhoog floepte. Alleen als ik met twee handen de zijkant induwde hoorde ik iets losschieten maar dat schoot weer vast zodra ik de fles weer losliet. Ik kom gewoon een derde hand tekort voor dit soort sluitingen die niet alleen erg kindvriendelijk maar tevens zéér Elf onvriendelijk zijn.

UIteindelijk bedacht ik me, tijdens het gepulk aan de dop, dat als ik het folie rondom de fles zou verwijderen een simpele schroefdop als enige obstakel zou overblijven, tadaaaa zie hier mijn overwinning op de kindvriendelijke sluiting

Dit geintje kostte me zo ongeveer een half uur, best wel veel als je even snel iets denkt schoon te maken. Zou het voor fabrikanten nou niet mogelijk zijn om "niet kindvriendelijke sluitingen" te maken, speciaal voor mensen zonder kinderen en zonder het geduld en de tijd om op hun gemak uit te zoeken wat de logica achter zo'n sluiting is?
En dan gewoon zo'n hoekje met enkel en alleen verpakkingen met "niet kindvriendelijke sluitingen". Waar dombo's als ik dan ietwat beschaamd hun fles supergiftig schoonmaakmiddel uit kunnen pakken, bewust geen kinderen en te stom voor een kindvriendelijke sluiting. Het zal wel niet gebeuren maar het lijkt me wel wat zo'n eigen schap in de supermarkt :-)