dinsdag 31 maart 2009

Zomertijd

Zomertijd, ik vind het zalig dat het 's avonds langer licht is en over een tijdje is het ook 's morgens als ik met de hondjes loop de schemering weer voorbij. Ik heb alleen ieder jaar ontzettend veel moeite met dat ene uurtje tijdsverschil. Op de zondagavond na de ingang van de zomertijd lig ik minstens twee uur in m'n bed te woelen en op maandagochtend word ik compleet gebroken wakker. Dit jaar heb ik dat deels ondervangen door op maandag vrij te nemen, zo kan ik even wat rustiger de zomertijd inglijden. Vanmorgen merkte ik duidelijk dat zo'n extra dagje gewenning wel helpt.
Waar ik alleen nog niets op gevonden heb is de totale complete ontregeling van mijn eetpatroon bij het ingaan van de zomertijd. Al vanaf zondag loop ik continue rond met zo'n halfslachtig hongergevoel. Ik eet op de normale etenstijden,en op alle omringende uren loop te snaaien en te snacken, te erg gewoon.
Vanmorgen in het ov-krantje "Metro" las ik eindelijk waardoor deze vreetbui bij het ingaan van de zomertijd door veroorzaakt wordt...
"Leptine, ghreline en cortisol zijn hormonen die de eetlust reguleren. Ons metabolisme en de groei van spierweefsel worden direct beïnvloed door de hoeveelheid en kwaliteit van de slaap die we krijgen. Heb je bijvoorbeeld ooit een slapeloze nacht gehad, gevolgd door een roes waarin je, wat je ook at, je nooit vol of verzadigd voelde? (mijn begin van de zomertijd gevoel). Dat komt doordat je hormonen uit balans zijn. Het niveau van leptine (hormoon waardoor je je vol voelt) gaat omlaag en het niveau van ghreline (hormoon dat honger reguleert) gaat omhoog. "

Mooi, nu weet ik waardoor het komt, nou alleen nog iets vinden om het op te lossen!