zaterdag 6 december 2008

Fokke en Sukke

Ieder jaar, zo ergens begin december maken de tekenaars van Fokke en Sukke een soort van tour door Nederland waarbij ze hun "het afzien van.." boekjes signeren en er een persoonlijke tekening in zetten. Nou heb ik een bloedhekel aan wachten en een nog grotere hekel aan in een rij staan maar voor deze heren maak ik graag een uitzondering!

Omdat het al het derde jaar is dat ik naar een signeersessie van de heren ga weet ik ondertussen dat je beter een klein half uur van tevoren al bij de signeertafel kan gaan staan. Dan sta je wel met een paar andere idioten een beetje te niksen bij zo'n tafel maar dat is veel minder erg dan ergens achteraan in een rij aansluiten die zo ongeveer door de hele winkel loopt. Dus ook dit jaar stond ik zo rond 14.40 uur in de boekwinkel bij de signeertafel. Goed uitgemikt want er zijn maar drie mensen voor me. Tien minuten later is de rij al aardig gegroeid en beginnen de overige klanten in de winkel door te krijgen dat hier iets staat te gebeuren. Sommigen zijn blij verrast als ze doorkrijgen waar op gewacht wordt en sluiten direct in de rij aan. Eén mevrouw vindt het complete onzin en ze verteld dat dan ook uitgebreid aan de mensen die vooraan in de rij staan. De dame verwacht waarschijnlijk helemaal geen antwoord op haar opmerking dat ze niet van plan is een uur in de rij te gaan staan voor zo'n tekeningetje. Toch kan ik het niet laten en dus zeg ik haar dat ik d'r groot gelijk geef. Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Boos kijkt de mevrouw me aan en vinnig zegt ze "ja, jij hebt makkelijk praten, jij staat lekker vooraan..."
Vervolgens loopt ze gepikeerd weg en grinnikt de rij.

En zoals ieder jaar was het ook deze keer het wachten waard.